- Website met CampingKiezer
- Marketingplan & -advies
- Advertising Google & Social
- Zoekmachine optimalisatie
- E-mailmarketing
Drenthe Campings
17 topcampings in Drenthe
Drenthe Campings is een samenwerkingsverband van 17 topcampings in Drenthe. De campings hebben allemaal een eigen karakter en doelgroep. Of je nu op zoek bent naar een luxe camping, boscamping of familiecamping, een kampeerplaats of juist een verhuuraccommodatie, er is altijd een passend aanbod. De Drenthe Campings staan voor kwalitatief goede voorzieningen, persoonlijk contact en een gemoedelijke sfeer.
Sinds 2012 heeft TenZer al diverse marketing activiteiten voor de Drenthe Campings mogen uitvoeren, variërend van het schrijven van een marketingplan tot het verzorgen van e-mailmarketing, van advertising tot het ontwikkelen van de website. Onderstaand lichten we de verschillende activiteiten kort toe. In 2019 hebben we de nieuwste versie van de CampingKiezer ingezet en met succes! het aantal doorclicks naar de websites van de deelnemers is hierdoor fors gestegen. Dit omdat de CampingKiezer nu nog meer inspeelt op de wensen van de gast van morgen.
Voor de Drenthe Campings hebben we een website ontwikkeld waar in basis alle bezoekers die op zoek zijn naar een camping in Drenthe zich thuis voelen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de kleuren uit het logo en komen beeldmaterialen van de leden op diverse plekken terug. De campingkiezer vormt de basis voor de website. Een bezoeker kan eenvoudig een passende camping zoeken door zijn of haar vakantiewensen in te vullen en te filteren in het aanbod. Het doel van de website is het genereren van clicks naar de websites van de leden. Momenteel gaat ruim 70% van de bezoekers door naar één van de individuele websites. Missie geslaagd. Om de bezoekers snel en eenvoudig te laten zoeken in het aanbod van de Drenthe Campings hebben we een speciale campingkiezer ontwikkeld. Een bezoeker kan niet alleen zoeken op basis van faciliteiten zoals een zwembad of recreatieplas, maar ook zoeken in het aanbod verhuurobjecten. Waar voorheen een bezoeker alleen kon kiezen voor een type accommodatie, kan in de in 2019 gelanceerde campingkiezer ook gezocht worden op basis van het reisgezelschap. De Campingkiezer is volledig mobile-proof en biedt speciaal voor bezoekers op een smartphone ook extra functies. Enkel op smartphones wordt een button 'bellen' getoond zodat men wanneer men onderweg is eenvoudig contact op kan nemen. Stukje gebruiksgemak voor een potentiële gast die onderweg is! Een van de opdrachten die wij kregen is de website beter vindbaar te maken in Google. Door het toevoegen van nieuwe teksten, de techniek en de foto’s te optimaliseren zijn we hierin zeker geslaagd. Als we de cijfers vergelijken met de periode voordat we aan de slag zijn gegaan, zien we een stijging van ruim 354% van Google bezoekers. Hierbij zijn vooral extra bezoekers gegeneerd door de vindbaarheid van de camping te optimaliseren en te verbreden. Het toevoegen van relevante en overtuigende content was dan ook een belangrijk onderdeel. Niet alleen komen er vanuit Google meer bezoekers op de website, deze bezoekers hebben ook nog eens een hogere doorclick naar de individuele websites. Kortom: de kwaliteit van de (extra) bezoekers is ook nog eens fors toegenomen. Social media is een perfect kanaal om je naamsbekendheid nog meer te vergroten. Door het tonen van passende advertenties aan de gewenste doelgroep kun je tegen relatief lage kosten je naamsbekendheid vergroten en veel bezoekers naar de website trekken. Voor Drenthe Campings hebben we campagnes opgezet die tweeledig zijn. Enerzijds het verder vergroten van de naamsbekendheid waarbij door middel van veel foto’s de beleving op de campings wordt getoond. Anderzijds worden actiematige campagnes ingezet voor het tonen van concrete arrangementen en het aanbod. Voor Drenthe Campings hebben we een brede Google Ads campagne opgezet, gericht op de Nederlandse gast. Het doel van de campagnes was om meer kwalitatief hoogwaardige online bezoekers te realiseren uit de advertentiecampagnes. Bij de campagnes hebben we op een tweetal zaken gestuurd: De campagnes zijn continue geoptimaliseerd om meer online bezoekers te realiseren binnen het advertentiebudget. Aan de gasten van alle Drenthe Campings wordt zesmaal per jaar een nieuwsbrief verzonden. Daarbij ligt de focus op het genereren van extra bezoekers van hoogwaardige kwaliteit en optimaliseren van de loyalty. Elke nieuwsbrief heeft een ander thema waarbij lezers worden geïnformeerd over de mogelijkheden op het gebied van overnachten en de faciliteiten op de campings. Dit wordt aangevuld met actiematige triggers naar arrangementen en eropuit tips. Ook afgelopen jaar hebben we wederom een stijging in het aantal bezoekers weten te behalen van 19% ten opzichte van vorig jaar. TenZer heeft 4 jaar geleden een uitgebreid marketingplan geschreven met daarin onder andere een interne en externe analyse, SWOT-analyse en enquête bij de leden. Daaruit is een lange termijn plan gekomen waar de doelen in staan beschreven voor de komende 5 jaar. Daarnaast schrijven wij ieder jaar een beknopt marketing actieplan waar we de trends en analyses van het voorgaande jaar kort beschrijven. Op deze manier kunnen we met het korte termijn plan goed inspelen op de trends in de markt.
Een online concept
waar iedereen zich thuis voelt
Campingkiezer
snel en simpel zoeken in het aanbod
Hoge posities in Google
door continue optimalisatie
Social Media advertising
zien & gezien worden
Google Advertising
meer bezoekers, hogere doorclick
E-mailmarketing
werken aan gastenbinding
Marketingplan
een plan voor de toekomst
De diversiteit aan bedrijven en het aanbod maakt dat het een leuke uitdaging is om toch alle doelgroepen goed te kunnen benaderen, informeren én overtuigen. Het doel van de website is het genereren van kwalitatief hoogwaardige bezoekers naar de individuele websites, want daar vindt de uiteindelijke boeking plaats. Bezoekers moeten op de website van Drenthe Campings dan ook snel en simpel door kunnen klikken naar deze websites, waarbij wij uiteraard graag alles willen meten. Alleen zo kunnen we goed bijsturen om het rendement van de diverse kanalen – Google, Facebook, etc. – volledig optimaliseren. Het feit dat gemiddeld 70% van de Nederlandse bezoekers momenteel doorgaat naar de diverse website is dan ook een goed resultaat.
Uitdagingen van dit project
Ruim 50% van de bezoekers bezoekt de website op een smartphone. Een website die op alle schermen goed zichtbaar is, is dan ook een must. Speciaal voor de mobile bezoekers zijn extra functies aan de website toegevoegd, waardoor de mobile bezoeker bijvoorbeeld met 1 druk op de knop contact op kan nemen.
Highlights
100% responsive
Online boeken oplossing voor campings in Europa Een vakantie met een WOW-factor! Een charmecamping in de Luxemburgse ardennen Kamperen wordt genieten Het ándere kamperen De gastvrije buitenplaats in Renesse Laat je verrassen door de prachtige omgeving Een unieke beleving in Drenthe Unieke kampeerbusjes en caravans huren. Eenvoudig zoeken en direct online boeken. Bijzondere vakantiehuizen huren in Diever. Genieten van gulle gastvrijheid Natuurlijk naar Diever! Relaxed en Stress-loos Samen meer resultaat behalen Een unieke strandvakantie aan de rand van het bos Vier vakantie op één van de mooiste plekjes van Drenthe
Greencamp
Camping Torentjeshoek
Val d'Or
Camping de Hondsrug
Tendi
Hof van Renesse
Meistershof
De Blauwe Haan
Tralaluna
Bungalow Diever
de Smockelaer
Camping Diever
Camping de Bouwte
GroepenZeeland
Ronostrand
De Bronzen Emmer