Kansen?

ze zijn er echt wel!

Er liggen nu ook kansen!

En ineens waren ze er: de maatregelen vanwege het Coronavirus. Houd afstand, was je handen, niet meer dan 3 personen bij elkaar, et cetera en dat allemaal gericht op het voorkomen van de verdere verspreiding van het virus.

Vervolgens kwam de situatie dat de maatregelen nog een stapje verder werden opgeschaald. In bepaalde provincies zijn de toeristische bedrijven volledig gesloten op last van de overheid en in andere delen van het land zijn de toeristische bedrijven nog geopend, maar moesten de sanitaire voorzieningen gesloten worden. De gevolgen van deze maatregelen ondervinden niet alleen de recreatieondernemers, maar hun leveranciers helaas dagelijks.

Gevolgen van online bezoekers

Uiteraard hebben de aanpassingen gevolgen op het online gedrag van de consument:

  • Het aantal bezoekers op websites van recreatiebedrijven is fors afgenomen
  • Bezoekers zijn vooral op zoek naar het coronabeleid op de website
  • Het aantal boekingen is over de gehele linie fors afgenomen
  • Consumenten zitten meer dan anders op social media

Lichtpuntjes in corona-tijd

Maar er zijn ook nog lichtpuntjes te zien in deze periode.

  • De vraag naar verhuurmogelijkheden met eigen sanitair stijgt
  • Consumenten zijn - zij het veel minder dan normaliter - op zoek naar vakantiehuisjes die veel ruimte bieden zowel in als om de accommodatie
  • Ook de omgeving is hierbij van belang, mensen willen een ruimtelijke omgeving waarbij ze niet al te veel mensen tegenkomen

Verandering van wensen

Als gevolg van de 1,5 meter-samenleving zijn de wensen en behoeften van de consument veranderd. Ze willen rust, ruimte, privacy, wifi en comfort. Geen grote binnenspeeltuinen, zwembaden, uitgebreide animatieprogramma’s maar alles is gericht op een veilig samenzijn met familie en vrienden.

Kansen en mogelijkheden

Er zijn dus zeker kansen en mogelijkheden in deze periode. Dit willen we illustreren met een tweetal praktijkvoorbeelden:

Voorbeeld 1: een succesvol Paasweekend

Bij een recreatieondernemer met enkele verhuurobjecten kwamen ook de annuleringen binnen, ook voor het Paasweekend. Echter waren er ook consumenten die in de stad wonen die belden of het mogelijk is om een accommodatie te huren. Om meer in te spelen op de wensen en behoeften van de consument hebben we het volgende gedaan:

  • In overleg met de recreatieondernemer hebben we een aantrekkelijk aanbod gemaakt voor het Paasweekend inclusief een Paasontbijt. Dit ontbijt werd op veilige afstand voor de accommodatie geplaatst.
  • Middels een social media campagne hebben we de consumenten geïnformeerd over de mogelijkheden en vooral ook de rust, ruimte en privacy benadrukt.

Het resultaat mocht er zijn. Binnen een week tijd waren de vakantiehuisjes voor het Paasweekend weer volledig geboekt. Daarnaast zien we dat de weekenden nog steeds een redelijke bezetting hebben op basis van last minute boekingen.

Wie boeken er dan zoal? Dit betreffen vooral stellen die even weg willen uit de situatie en rust zoeken. Maar ook stellen die beide nu thuis moeten werken en dat liever in een rustige omgeving willen doen in plaats van in hun eigen appartement of flat.

Update 1 mei: bovenvermeld recreatiebedrijf zit inmiddels voor de komende 2 maanden volgeboekt!

Voorbeeld 2: van 0 naar 20 boekingen in 2 weken tijd

Een kleinschalige camping met zowel kampeerplaatsen als verhuuraccommodaties kreeg de ene annulering en omboeking na de andere. Het aantal nieuwe boekingen stagneerde naar 0. Een droevig moment wetende dat de camping in andere jaren nu volledig volgeboekt was.

Om dit te keren hebben we samen met de recreatieondernemers de volgende stappen ondernomen:

  • Een prominente banner op de website getoond waarin de verhuurmogelijkheden worden getoond
  • Gepromoot dat de gasten dagelijks onbijt krijgen zodat ze ’s ochtends niet naar de bakker hoeven
  • Middels een social media campagne hebben we de consumenten geïnformeerd over de mogelijkheden en vooral ook de rust, ruimte en privacy benadrukt.

Het resultaat van deze inspanning is dat binnen 2 weken tijd er 20 boekingen gerealiseerd zijn. Niet alleen boeking voor de verhuur,  maar ook voor het kamperen later in het jaar.

Focus op de toekomst

Samen met onze opdrachtgevers zijn we nu stap voor stap aan het bekijken hoe we de boekingen voor zover mogelijk weer op gang kunnen brengen. Dit betreft allemaal maatwerk waarbij we vooral de kansen en mogelijkheden proberen te benutten. Door nu al heel adequaat de voorlopige nieuwe 1,5 meter-samenleving in het bedrijf door te voeren en te promoten sta je sterker als de “intelligente lockdown” versoepeld gaat worden

Dus zijn er nog kansen op dit moment? Jazeker! 

Wil je meer weten over de mogelijkheden of direct een persoonlijk advies?

Neem dan contact met ons op!

Wil je weten waar jouw kansen op gebied van online marketing liggen of keer sparren over de mogelijkheden specifiek voor jouw bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij komen graag een keer bij je langs. Bel naar 0341-751 752 en vraag naar John of Mariëlle. Een e-mail sturen kan natuurlijk ook: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..